måndag 19 oktober 2009

Pappadyrkan

Appropå Alex Schulman, så har hans bror Calle Schulman skrivit en intressant debattartikel i Expressen om idoldyrkan av pappor.

Han menar att det finns så många (oftast manliga) författare som, precis som Alex i sin bok Skynda att älska om brödernas pappa Allan Schulman, hyllar sina pappor.

"När jag var 23 år dog min pappa. Ända sen den dagen har jag idealiserat honom långt över alla gränser som finns. /.../ I mina lyckliga barndomsminnen är pappa alltid centralfiguren. Nu vet jag varför. För mamma diskade då. Eller tvättade eller städade. Eller handlade mat till familjen. Eller betalade räkningarna. Hon var inte med när de riktigt roliga sakerna inträffade. Det var ju mamma som stod bakom kameran och förevigade alla fina ögonblick."

En förvånansvärt god insikt för att komma från en av bröderna Schulman...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar