tisdag 13 juli 2010

Precious

Sapphire

Den här boken innehåller både romanen på engelska, och den svenska översättningen. Den har tidigare publicerats med titlen Push. 2009 filmatiserades boken, och för att den inte skulle blandas ihop med actionfilmen Push, så fick den titeln Precious. Och nu har alltså Sapphires kritikerrosade roman kommit i nytryck.

Filmen finns också att hyra på biblioteket!

Jag fick gå om en klass när jag va tolv för jag fick barn med farsan. Det va 1983. Jag va inte i skolan på ett år. Det här kommer va mitt andra barn. Min dotter har Downs Syndor. Hon är eftebliven.

Precious Jones, en 16-årig analfabet, har hela sitt liv varit osynlig. Osynlig för pappan som våldtar henne, mamman som slår henne och myndigheterna som bara ser henne som en i raden av Harlems alla förlorade själar. Men när Precious - för andra gången gravid med sin far - möter en beslutsam och radikal lärare påbörjar hon en resa av utbildning och upplysning. Och i takt med att Precious lär sig skriva växer hennes självkänsla och hon tar tillbaka det liv som egentligen aldrig varit hennes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar