onsdag 9 juni 2010

Stormlykta

Ylva Brodin

När Felix och Mona får beskedet om den svåra sjukdomen - cancer - rämnar världen och de ställs inför en livsavgörande kris. Verklighetens murar riskerar att bryta samman för Felix, när barndomens förvirrande upplevelser gör sig påminda. Där finns sjukdom och ensamhet och ett dolt hot som han aldrig kunde sätta ord på. Och allt som verkade tryggt hade skrämmande underströmmar.

Felix växte upp med sin ensamstående mamma i ett ensligt hus i skogen. Han lider av svåra allergier och fick inte besöka närmsta grannen, jordbrukaren med stormlyktan. Felix var intelligent redan som barn men hans ticks, ofrivilliga läten och tvångsrörelser, gjorde det svårt för honom att få vänner. Tvångsvandringen genom barndom och tonåren ger svar men ställer också nya frågor. Något som Felix och Mona tar itu med samtidigt som de förbered sig inför döden.

Jag har alltid varit rädd för döden. Den har varit mig i bakhasorna, likt en hund som har fått vittring på något skämt. Men kanske tyckte den att jag var ett för lätt offer. Så det är väl dags nu. Det är min tur. Jag är inte längre det ömtåliga barn jag var då, utan vuxen och starkare. Ett värdigare mål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar